Kom i kontakt med din krop med yoga

Dette indlæg er finansieret indlæg og indeholder promoverede hjemmesidehenvisninger.

En af de mest skånsomme og blide motionsformer er yoga. Yoga kan dyrkes af alle, uanset køn, alder, vægt, og eventuelle skavanker. Og langt de fleste af de, som dyrker yoga på jævnlig basis, kan skrive under på, at det er en stærkt vanedannende motionsform. Dette skyldes, at yoga – lidt på samme måde som massage – stimulerer frigivelsen af endorfiner i kroppen. Endorfiner er kroppens helt egne feel good hormoner, som sænker blodtrykket, øger blodgennemstrømningen i musklerne, og gør os behageligt afslappede.

Yoga mod stress

Derfor er yoga også blandt de motionsformer, som viser sig mest effektive, når det handler om behandling af stress symptomer og forebyggelse af skadelig stress. Selv om der ikke findes en mirakelkur mod stress, peger mange undersøgelser på, at jævnlig yoga praksis kan være med til at dæmpe de skadelige symptomer. Da udøvelse af yoga som oftest følges med en øget kropsbevidsthed og mentale øvelser, som kan hjælpe med at håndtere psykisk pres, kan man sige, at yoga kan fungere som en vigtig bestanddel i kampen for at undgå at udvikle stress.

Hvorfor virker yoga afstressende?

Grundlæggende er yoga som disciplin bygget op omkring et sæt øvelser, som skal udføres i serie. Hvor hurtigt og hvor mange gange, man udfører denne serie, kommer an på, hvilken type yoga man vælger. Den kraftfulde Ashtanga yoga er fysisk krævende, og fungerer såvel som styrke træning som cardio. Har man tendens til at udvikle stress, eller er man i restitution, bør man vælge en mere blid yoga form, som for eksempel Hatha Yoga eller Yin Yoga. Disse to former for yoga kan have en særdeles restorativ effekt, da der arbejdes med fokus på åndedrættet og korrekt vejrtrækning under udførelse af øvelserne. På den måde kan du komme i kontakt med dig selv, og lære at handle i kroppens tempo. Du kan læse mere om yoga og de forskellige discipliner på joga.dk